Odporność organizmu – jak ją wzmacniać?

Odporność organizmu jest szalenie istotnym elementem, na którym skupiamy się, dopiero gdy zdrowie zaczyna szwankować. Jesienna i zimowa aura sprzyjają zachorowaniom, lekkim przeziębieniom, które mogą przekształcić się w przewlekłą grypę. W związku z tym warto zadbać o odporność i nie dać się zarazkom. Jak ją wzmacniać? Podpowiadamy w artykule!

Odporność organizmu na zewnątrz

Jesień nie rozpieszcza nas, szczególnie jeśli chodzi o warunki atmosferyczne – porywisty wiatr, przenikający chłód, dość częste ulewy nie zachęcają do wychodzenia na świeże powietrze. Niemniej jednak to właśnie na powietrzu odporność ma szansę się hartować. Skóra będzie wdzięczna nawet za kapryśne promienie słoneczne, które dostarczą potrzebnej witaminy D3.

Odporność również wzmacniasz poprzez wysypianie się. Lekarze zalecają ośmiogodzinny wypoczynek, który zbawiennie wpłynie na nasze samopoczucie, wygląd i zdrowie. Istnieją jednak osoby, które wysypiają się już po 6-7 godzinach. Niezależnie od czasu, sen to istotny aspekt naszego życia. Jego brak sprawia, iż stajemy się nerwowi, jesteśmy mniej odporni na stresujące sytuacje, łatwiej się dekoncentrujemy.

Jak wzmacniać odporność od wewnątrz?

Nie zaprzeczysz, iż to właśnie przez żołądek trafiasz do odporności organizmu. Dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie stwarzasz jej idealne warunki do bycia silną i nieugiętą – nie boi się żadnych zarazków.

Co powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie?

Przede wszystkim owoce i warzywa, które są bogatym źródłem składników odżywczych, witamin i enzymów. Oprócz spożywania ich pod surową postacią warto wykonać z nich pożywne soki. Wyciskarka do owoców melduje się, potwierdzając swą gotowość do działania. Bomby witaminowe znajdujące się pod postacią soków, skrupulatnie i przede wszystkim skutecznie poradzą sobie z różnymi infekcjami.

Przeziębieniom towarzyszą również osłabienia i niechęć do spożywania posiłków, niemniej jednak należy jeść je w regularnych odstępach czasu – nawet jeśli będą to niewielkie porcje.

Dieta powinna zawierać:

  • Witaminę A – odpowiedzialna za tworzenie ciał odpornościowych we krwi. Znajdziesz ją w żółtych, pomarańczowych i czerwonych warzywach oraz owocach.
  • Witaminę C – to dość sporna witamina. Specjaliści bowiem twierdzą, iż jej codzienne przyjmowanie skutecznie zmniejsza ryzyko zachorowań tylko u… maratończyków. Co istotne – witamina ta wpływa na długość choroby, skutecznie ją skracając, dlatego też dawkowanie jej pod postacią owoców i warzyw jest wręcz niezbędne. Znajdziesz ją w cytrusach, czarnej porzeczce, papryce i natce pietruszki.
  • Cynk – odpowiedzialny za budowę odporności organizmu. Znajdziesz go w produktach razowych (pieczywo graham, makaron), rybach, kaszy gryczanej, płatkach owsianych i brązowym ryżu.
  • Selen – skutecznie hamuje namnażanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Znajdziesz go w jajkach, orzechach, drożdżach i produktach zbożowych (płatki owsiane).

Prawidłowa flora jelitowa to także istotny aspekt, który wpływa na wzmocnienie odporności organizmu. W związku z tym należy zapewnić jej jak najlepszą kondycję. Jak tego dokonać? Postaw na prebiotyki, które znajdziesz w czosnku, cykorii, szparagach i owocach cytrusowych. Nie zapomnij również o priobiotykach – ich bogatym źródłem są fermentowane produkty mleczne (maślanki, kefiry, jogurty).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge