Olej z lnu. Właściwości i zastosowanie

Nasiona z lnu znane już były w starożytności, a wykorzystywali je Grecy i Rzymianie. Dziś to my stawiamy na olej z lnu, który posiada sporo cennych właściwości. Najważniejsza zaleta to zawartość około 45% tłuszczu. Mamy przed sobą produkt, który jest łatwo dostępny, stosunkowo niedrogi i opatrzony mnóstwem właściwości prozdrowotnych. Ponadto, co ważne dla kobiet, jest w stanie poprawić kondycję skóry, włosów i paznokci. Przyjrzyjmy się temu specyfikowi.

Olej z lnu – zdrowe tłuszcze

W oleju lnianym znajdujemy przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu, a jednocześnie zwiększają poziom „dobrego”. Takie zmiany mają wpływ na profilaktykę miażdżycową. Poza tym cholesterol w ogóle decyduje o stanie naszego układu krążenia.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne, by prawidłowo transportować lipidy we krwi. Organizm ludzki nie ma zdolności do ich samodzielnego wytwarzania. Jak sobie z tym poradzić? Stosując olej z lnu. Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają kolejno na stan naszego układu pokarmowego oraz układu oddechowego. Mają wpływ na pracę nerek i narządów rozrodczych.

W 100 g oleju tłoczonego z siemienia lnianego, znajdujemy minimum 74 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych: omega-3 oraz omega-6. Do tego witamina E i jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

Jak stosować olej lniany

Jego właściwości determinują niemożność stosowania go, jako tłuszczu do smażenia. Nadaje się jednak idealnie, jako dodatek do sałatek, sosów, gotowanych jarzyn czy wielu innych potraw. Wpływa na usprawnienie procesów spalania tkanki tłuszczowej, dzięki czemu polecany jest osobom będącym na diecie redukcyjnej.

Jeśli chcemy zachować dobre samopoczucie i zadbać o swój organizm w stopniu umiarkowanym, wystarczą 2 łyżki dziennie. O ile nasz stan zdrowia jest dobry i nie mamy problemów chociażby ze skórą. Intensywna kuracja wymaga z kolei zastosowania 6-8 łyżek dziennie oleju lnianego.

Dobrym rozwiązaniem jest łączenie oleju lnianego w swoim jadłospisie, z chudymi produktami białkowymi. Można go zmiksować z twarogiem i dodać nieco musli do smaku. Jeśli chcemy zaaplikować sobie kurację z oleju lnianego, na efekty trzeba będzie poczekać nawet kilka miesięcy, ale zdecydowanie warto.

O tym pamiętaj!

Jak w przypadku wszystkich produktów spożywczych, należy zapoznawać się ze składem zawartym na opakowaniu. Nie ufajmy jedynie reklamom i nie stawiajmy na niską cenę, która równać się będzie niskiej jakości. Sprawdźmy czy na butelce oleju umieszczona jest informacja, iż jest to olej wysokolinolenowy. Producenci oszukują i nierzadko zamieniają kwas linolenowy na linolowy. Olej niskolinolenowy powinniśmy omijać szerokim łukiem.

Zwracajmy uwagę na skład, by dokonać dobrego zakupu. I przede wszystkim przekonajmy się do tego, by w naszej kuchni zagościł olej z lnu. To istna skarbnica zdrowia!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge